Rabu, 6 Ogos 2008

Peralatan di Tapak Projek





Alat ini dinamakan Bar Chair dan berperanan seperti spacing blok.Ianya digunakan untuk menjarakkan antara 2 lapisan Brc atas dan bawah pada lantai.Spacing Blok tidak sesuai digunakan bagi menjarakkan antara lapisan Brc.Spacing digunakkan pada lapisan antara acuan @ papan dengan Brc bahagian bawah.



Ini adalah roller compaction yang mana digunakan bagi kerja-kerja memadatkan tanah.Beratnya lebih kurang 1 tan.



Ini adalah Indoor Unit yang mana digunakan bagi mengikat @ memegang struktur wall untuk kerja-kerja penuangan konkrit.Ianya terdiri dari plastic cone,ruber ring, dan butterfly.



Alat ini adalah dipanggil tie rod dan wing nut.Ia digunakan bagi mengetatkan @ memegang acuan supaya tidak berlaku kebocoran semasa kerja-kerja konkrit.Ianya digunakan pada acuan tiang@ column.




Alat ini adalah dipanggil mattau di tapak projek yang mana kebiasaanya digunakan bagi membuat grid line dan building level.





Ini adalah enjin yang diguanakan bagi memadatkan konkrit dimana ia akan disambungkan dengan vibration @ lancau.





Nama alat ini adalah "Reinforcing Bar Tieing-up Hook".Alat ini kebiasaanya dipanggil ''ngau'' di tapak projek.Ia selalu digunakan bagi mengikat besi dengan dawai bagi membuat struktur footing,stump,column dan lain-lain lagi.





Alat ini dinamakan sebagai air compressor.Ia digunakan di tapak projek bagi mencuci bahagian struktur sebelum kerja-kerja konkrit dijalankan seperti habuk,tanah,air dan lain-lain lagi.

Tiada ulasan: